HISTORY AND MEANING BEHIND THE LEGHORNGROUP BRAND

logo-home

Het logo van de LEGHORNGROUP werd ontworpen door de oprichter en huidig CEO, Luciano Grapsa.

 

Het ontwerp

De grafische vormgeving van het LeghornGroup logo herschept een heraldieke stijl. Het beeld is geladen met een krachtige symboliek van twee legendarische dieren.
Het opvallende ontwerp richt zich op de twee mysterieuze en suggestieve dieren in het logo:

  • De leeuw, symbool van moed, kracht en loyaliteit.
  •  De slang, symbool van sluwheid en oneerlijkheid.

Het ontwerp legt het moment vast van de dieren voor een conflict. Op dit spannend moment verzamelen de energieën van de dieren zich op een breekpunt, inhoudend een moment van universele balans tussen licht en duisternis, vergelijkbaar met Yin (zwart) en Yang (wit).

De strijd tussen de 2 energieën is eindeloos, maar er kan maar één winnaar zijn:

Ubi maior, minor cessat: als er iets belangrijks overneemt zal het minder belangrijke genegeerd worden.

De krachten van de natuur en de kracht om het kwade te overwinnen ligt aan de basis van de innovatieve geest dewelke het bedrijf kenmerkt.

 

Bedrijfsnaam

Het logo draagt het opschrift “LEGHORN”,  de Engelse vertaling voor de stad Livorno.

De oorsprong van de bedrijfsnaam gaat terug tot 1978, het jaar waarin het bedrijf werd opgericht.

In datzelfde jaar besluiten vier vrienden op zoek te gaan naar een nieuwe onderneming: Luciano Grapsa, Renato Porciatti, Claudio Gisonni en Marino Montanari ontmoeten elkaar allemaal in het huis van  Marino Montanari’s in Antignano, net buiten Livorno,  om de naam van het toekomstige bedrijf te kiezen dewelke ze samen willen oprichten.

De oudste van de groep, Marino stel de naam LEGHORN SHIP SUPPLY voor, waar de anderen mee instemmen voor de nieuwe bedrijfsnaam.

In 1980 besluit Renato Porciatti de groep te verlaten en een restaurant te openen in het centrum van Livorno, genaamd “La Chetichella”. Dit restaurant wordt de nieuwe ontmoetingsplaats voor de vier vrienden en een belangrijke locatie voor de leveranciers van de schepen dewelke Livorno aandoen.

In 1981 leidt Luciano Grapsa het bedrijf naar de specialisatie van veiligheidszegels, waarnaar meer en meer vraag komt uit de markt.

Hierdoor wordt de naam van het bedrijf veranderd naar LEGHORN SUPPLIERS (en wordt de productie van metalen veiligheidszegels opgestart in samenwerking met externe bedrijven).
In 1990 verkopen de andere 2 aandeelhouders hun aandelen aan Luciano Grapsa, de enige persoon dewelke het enorme potentieel ziet van deze nieuwe sector.

Met het oog op een duidelijke boodschap, als het bedrijf te definiëren als producent, besluit Luciano Grapsa het woord “suppliers” weg te laten uit de bedrijfsnaam, en de nieuwe bedrijfsnaam als LEGHORN door te laten gaan.

In 2006 gaat Leghorn een partnerovereenkomst aan met een bekend Belgisch bedrijf: “Perfra Belgium” voorgezeten door Dhr. Alex Le Clef, en werd de firma Leghorn-Perfra opgericht.

Het bedrijf Perfra werd opgericht in 1962 door Dhr. Albert Le Clef, dewelke de uitvinder was van de bekende douane & post veiligheidszegel, “de CRALUSEAL” en “CRALUPLIER”.  Tot 1997 werd dit Perfra systeem gecommercialiseerd en gebruikt in meer dan 30 landen, meestal door Posterijen en Douanes, als nutsbedrijven.
Op gebied van verzegeling door middel van een tang en zegel, is er tot op heden geen betere verzegeling wereldwijd.
Leghorn-Perfra was de eerste buitenlandse joint-office van Leghorn.

In 2010 werd in Griekenland Leghorn Hellas opgericht, met Dhr. Costas Charatsaris.

In 2014 werd in Tjechië Leghorn Central Europe opgericht, met Dhr. Ivo Popelka en Dhr. Alex Le Clef.

In 2016 beslissen al de Leghorn partners om de bedrijfsnaam te veranderen in LeghornGroup, om de nadruk te leggen op de Leghorn-brand wereldwijd.

In 2016 werd in Moldova de LeghornGroup (Moldova) opgericht, met Mevr. Irina Anei en Dhr. Vasile Anei.

In 2016 werd in de USA de LeghornGroup (USA) opgericht, met Dhr. Costas Charatsaris.

Vandaag is de LeghornGroup een begrip, en vooral een groep van bedrijven met vestigingen wereldwijd, steeds trouw aan de basiswaarden van bij de oprichting:  loyaliteit en betrouwbaarheid, ten opzichte van haar partners, leveranciers en klanten en aan al degenen dewelke deel hebben uitgemaakt van het bedrijf. Een sterke ondernemingsgeest, dewelke het bedrijf blijft sturen naar nieuwe zakelijke scenario’s, en nieuwe oplossingen bied aan de wereldwijde vraag op de markt.

 

GESCHIEDENIS VAN HET LOGO
LeghornGroup-Logo-Evolution